Sample Sidebar Module

This is a sample module published to the sidebar_top position, using the -sidebar module class suffix. There is also a sidebar_bottom position below the menu.

This is a sample module published to the sidebar_bottom position, using the -sidebar module class suffix. There is also a sidebar_top position below the search.
Nyheder

Billede1

JKS Internationale seminar, Japan 2017
(Sogo Budokan, Teikyo University).

Det var med en god portion sommerfugle i maven at vi onsdag den 29. December satte kursen mod dette års Internationale JKS seminar i Japan. Deltagerne fra JKS  Danmark var Jan Sensei, Jesper Sensei, Kenn Sensei, Camilla Sensei og Steen Sensei. Kenn, Camilla og Steen skulle  ved samme lejlighed også til Dan test.

Den lange tur mod Narita lufthavn gik virkeligt flyvende, vi havde så meget medvind at vi landede en time før beregnet. Medvinden blev dog til modvind da vi landede, hvilket gjorde at vi fik noget af en turbulent landing, som næsten fik de ”små poser” frem. Ved ankomsten om torsdagen tog vi direkte til APA eki-mae hotellet i Sugamo, ”eki-mae” betyder foran stationen hvilket viste sig være en sandhed med modifikationer da hotellet lå godt 300 meter fra stationen.

JKS Honbu Dojo lå kun 500 meter fra hotellet så vi benyttede lejligheden til at kigge forbi. Det er fantastisk at JKS kan opretholde en Dojo ”midt” i Tokyo, med de huspriser. JKS Honbu Dojo er iflg. Dansk standard overraskende lille, vel ikke mere end godt 100m, men rygterne vil vide at en ny og større Dojo er under opførsel  i  nabobyen Komagome.

Seminaret startede først om fredagen med reception kl. 13:00 og træning fra  14:00 til 17:00 så vi udnyttede tiden til lidt ”site seeing” i Akihabara (”Electric City” i folkemunde) for at se på den nye trend indenfor elektronik… men overraskende nok drejede alt sig om en vis ”Version X” af en mobiltelefon.

Sogo Budokans hovedindgangFredag morgen gik turen så med tog og bus til Sogo Budokan på Teikyo universitetets campus i Hachioji-shi. Sogo Budokan er en imponerende bygning som kun indeholder kampsport – i stueetagen er der karate, 1.sal judo og 2.sal kendo. 3 virkeligt store dojo'er.  Vi havde indlogeret os på hotel i den nærliggende by Takahata for at skulle bruge minimal transporttid. Lad mig ikke undlade at takke Jesper Sensei for at have arrangeret hotel og transport, Sensei kan virkeligt anbefales hvis man har brug for en Karate rejseleder udi det Japanske.

Efter endt registrering gik træningen i gang kl. 14:00 under ledelse af Kagawa Shihan. De første halvanden time gik med træning af timing i Kata Hangetsu og Meikyo, hvor Kagawa Shihan er en uovertruffen mester udi de langsomme kontrollerede bevægelser og måske som en pointe til os ”gamle” der skulle til graduering, gennemgik Kagawa Shinan den sidste halvanden time, hvordan man bedst kæmper kumite når man ikke længere kan bevæge sig som en Karate-Ka i tyverne. Som sædvanlig en super inspirerende træning i en god international stemning.

3          3a

Lørdags træningen startede 09:30 under ledelse af Sadamo Uriu Shihan 9. Dan (88 år). Shihans ambition var at undervise os i tre Koten kata inden kl. 12:00, hvilket blev noget af en opgave, eftersom vi var så mange elever i lokalet at vi i princippet kun havde en enkelt kvadrat meter pr. person—det blev efter min mening en meget frustrerende oplevelse. Heldigvis stod Jan Sensei blandt os, Sensei var nok den eneste udover Uriu Shihan som kunne udføre de tre kata og uden Jan Sensei havde det været spild af tid.

Uriu Shihan pointerede det vigtige i at konstant træne Kata for at holde sig i god fysisk form og Shihan demonstrerede sin gode form ved at insistere på at vi alle tog 60 armbøjninger, hver gang der var en kort pause i undervisningen—Shihan tog selvfølgelig selv alle armbøjningerne, godt gået i en alder af 88.

Træningen fortsatte kl. 13:00, hvor vi blev opdelt efter hvorvidt man ville fokusere på Kata eller Kumite. Samtlige Danskere valgte Kata og det viste sig at være en god disposition. Kata undervisningen blev flyttet til Kendo Dojoen på anden sal og ledet af  Okamoto Sensei og Arimoto Sensei, begge JKS største Kata talenter.

6Okamoto Sensei valgte at undervise i Gangaku og 7Arimoto Sensei i Unsu. Begge delte Kata op i små sektioner og kom med gode råd og tips til hvordan man kan optimere bevægelserne og ikke mindst fokusere på kamae i hver bevægelse for at opnå større hastighed og skarphed.

Selvfølgelig blev Arimoto Sensei bedt om at vise ”springet i Unsu” og jeg må sige, at indtil Arimote Sensei’s demonstration var Yahara Shihan (JKA)min favorit—det har ændret sig nu, at se en flyvende mikazuki-geri mod modstander, efterfulgt af ushiro tobi kekomi så modstanderen bogstaveligt talt fløj hen af gulvet—det var imponerende. Arimoto Sensei blev selvfølgelig bedt om at vise det adskillige gange. Klokken 15:00 kørte vi trætte tilbage til hotellet medens Jan Sensei og Jesper Sensei fortsatte til ”Branch Leaders Meeting”.

Søndag den 3 December, dagen hvor ”slaget skulle stå” for tre af os. Mellem 09:30 og 12:00 var der arrangeret trænings kursus for Dommere, så igen blev vi opdelt—Kumite i stue plan hvor dommerne skulle øve sig og Kihon/Kata træning på anden sal. Vi valgte 2,5 timers Kihon/Kata som god opvarmning for den forestående graduering. Efter planen skulle gradueringen starte kl. 12:30, men det går sjældent efter planen i Japan. Gradueringen blev således udsat til kl. 13:15 og det hjalp selvfølgelig ikke på nervøsiteten.

Dan gradueringen blev afholdt samtidigt med licens kvalifikations testen. Det betød at hele gradueringen først var færdig kl. 15:30, en maraton graduering som jeg sent glemmer, hvor alle blev presset til et yderste med ingen plads til opvarmning og minimum 35 grader i lokalet uden muligheden for at få lidt vand, men efter Shitei– og Sentei Kata og en omgang Kumite var det hele overstået og det var med et stort lettelses suk at vore navne blev råbt op og vor nye grader annonceret.

En lille klage skal der desværre lyde, informations niveauet omkring hele seminaret var yderst sparsomt og udover en plan over cirka tider viste man ikke hvad der skulle ske før i sidste øjeblik, det har vist været det samme de forrige år—så er I advaret!

Op til gradueringen har vi alle tre trukket meget på Jan Sensei og hans store viden/kunnen, så jeg vil gerne slutte med en stor tak til Jan Sensei for alle timerne der blev lagt på os i Struer og for støtten under rejsen!